Partner serwisu
Biznes i przemysł

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t
fot. Piotr Bożyk
Airbus A321XLR o zwiększonej maksymalnej masie startowej (MTOW) do 101 ton został certyfikowany w tym tygodniu przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Samolot został zatwierdzony przez europejskie organy regulacyjne, trzy miesiące po tym, jak jego podstawowy wariant uzyskał pełną certyfikację.

EASA formalnie zmieniła certyfikat typu samolotu A321XLR, aby uwzględnić wersję o maksymalnej masie startowej 101 ton, wymieniając ją jako wariant -100.

Certyfikacja XLR przez EASA w lipcu br. początkowo koncentrowała się na wersji 97-tonowej. Włączenie 11 października br. wariantu 101 ton do certyfikatu typu nastąpiło po wcześniejszych zatwierdzeniach dodatkowych opcji silników LEAP-1A dla A321neo. W sierpniu EASA wprowadziła na listę dostępnych jednostek napędowych dla A321XLR silniki CFM LEAP-1A o oznaczeniach LEAP-132X, 33X, 33B2X i 35AX.

Warto wspomnieć, że certyfikacja A321XLR z silnikiem Pratt & Whitney przewidywana jest w późniejszym okresie tego roku. Termin certyfikacji przez amerykańską FAA nie został wymieniony w oświadczeniu Airbusa dotyczącym XLR. Uważa się, że modyfikacje zbiornika paliwa, które Airbus musiał wdrożyć, aby spełnić wymagania EASA, powinny również spełniać wymagania FAA.

Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym kleintem

Airbus zamierzał dostarczyć pierwszego XLR-a hiszpańskiej Iberii pod koniec września lub na początku października tego roku, ale obecnie wiadomo, że termin ten przesunął się co najmniej o kilka tygodni.

Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines, United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a Wizz 47 maszyn.

A321XLR na bardzo dalekie trasy, A321LR na nieco krótsze

Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".

Rodzina A320neo

Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 806 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 028 A320neo, 6 6721 A321neo, co daje około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 559 maszyn z rodziny A320neo: 20 A319neo, 2 060 A320neo oraz 1 479 A321neo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Piotr Bożyk 17 października 2024

LOT. Trzeci embraer E195-E2 zadebiutował na siatce połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Załoga Emirates przeszkolona i przygotowana do obsługi A350

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus podsumował wrzesień. Sprzedaż rośnie, a dostawy na średnim poziomie

Biznes i przemysł

Airbus podsumował wrzesień. Sprzedaż rośnie, a dostawy na średnim poziomie

Piotr Bożyk 10 października 2024

Airbus podsumował dostawy i zamówienia za sierpień br.

Biznes i przemysł

A350 i B787 większymi trucicielami niż A380 i B747?

Biznes i przemysł

A350 i B787 większymi trucicielami niż A380 i B747?

Mateusz Kieruzal 19 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Piotr Bożyk 17 października 2024

LOT. Trzeci embraer E195-E2 zadebiutował na siatce połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Załoga Emirates przeszkolona i przygotowana do obsługi A350

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus podsumował wrzesień. Sprzedaż rośnie, a dostawy na średnim poziomie

Biznes i przemysł

Airbus podsumował wrzesień. Sprzedaż rośnie, a dostawy na średnim poziomie

Piotr Bożyk 10 października 2024

Airbus podsumował dostawy i zamówienia za sierpień br.

Biznes i przemysł

A350 i B787 większymi trucicielami niż A380 i B747?

Biznes i przemysł

A350 i B787 większymi trucicielami niż A380 i B747?

Mateusz Kieruzal 19 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5